Kuren/ troubles

in Ndl/engels

Na ons vertrek in Puerto Madryn heeft het nog niet echt meegezeten. Het dakrek hebben we gelukkig in Playa Union kunnen laten lassen. Back on the road begeeft de dieselretourleiding het. Twintig kilometer voor dat we toekomen op de geplande camping staan we stil met een lege mazoutbak en een gescheurde dieselleiding. Een noodreparatie met een tuinslang en de refill van de jerrycan brengt ons 10 kilometer dichter. Terug met het hoofd onder de motokap. Net toen we onze plannen om ons op te splitsen bedisselen, komt er een auto van APV in de tegenovergesteld richting voorbij, de enige auto die we de laatste 200 km hebben gezien… Snel wordt het sleeplint klaargelegd en weg zijn we. Een springende STEEN en een barst in de voorruit later komen we toe waar de wegenwerkmachines staan aan de toegang van het dorp Camarones. Toch weer pech dat dat kleine ruitje, afgeschermd door een dikke 265 reservewiel geraakt wordt door die afgedwaalde steen. Een nieuwe darm wordt ter plaatse snel gevonden en geïnstalleerd. Barb ontdekt ondertussen dat de camping dicht is. De wegenwerkers stellen voor om onze tent op de site te zetten.

p1020111

idilishe campeerplaats

Niet idillisch en open voor de altijd aanwezige wind, wel met zicht op de zee, en omringd door grote wegenwerkersmachines. Lucas is alvast in zijn nopjes. We verschuilen ons achter een mega bulldozer en zetten onze tafel achter een pletwals van wel 15 ton!

p1020115

Na een rustige nacht rijden we het stadje van 2000 inwoners, een benzinestation en een kerkje uit. Cabo Dos Bahías is ons doel. Na nog geen 6 km op de gravelweg begeeft de wegenreparatietuinslang het onder de 4 bar diesel druk. Gelukkig hadden we de locale stock in het benzinestation opgekocht voordat we Camarones verlieten. De beschikbare leidingen in de winkel gaven geen aanduiding van  minimum druk, dus hadden we een assortiment en een koppel meter meegenomen. Rijden, vooruit met de geit, de pinguïns wachten op ons. Onderweg komen we de Fransen terug tegen. Zij wisten ons te vertellen dat ze bijna weggewaaid waren tijdens de nacht op Punta Ninfas. We hebben er toen dus goed aan gedaan om de tent af te breken en door te rijden naar Playa Union. Het was niet leuk dat we toen de tent moesten afbreken nadat we ze net hadden opgezet, maar we hebben schade aan de tent vermeden.

Na nog enkele reparaties, en het einde van onze stock aan flexibele darm komen we toe in Comodoro Rivadavia.

p1020125

gebroken retour leiding aan de auto

Daar worden we voorgereden door een vriendelijke man tot aan een shop die wel de juiste leiding heeft. Hoeveel bar was kg/cm2 weeral? De leiding is goed voor 10 bar! We bestellen 1 meter. “Ik geef je 2 meter”, zegt de man van de winkel. Ook goed voor ons. Maar hij bedoelde dus echt geven, niet een meter maar de volledig 2 meter, waarom? Geen idee, maar wel weer een bewijs van de hulpvaardigheid en vriendelijkheid van de Argentijnen.

Ook de klemmetjes geeft hij mee. Hij komt mee buiten kijken wanneer ik voor de zoveelste keer mijn handen aan het verbranden ben aan dat gloeiend heet motorblokje. Dubbel klemmetjes aan beide zijde en de geriefbak gaat weer in de auto. 

We bereiken zonder problemen onze camping in Rada Tilly, een 10-tal kilometer ten Zuiden van Comodoro Rivadavia. We eten pas om 21.30, Argentina style. Barb en ik kruipen niet in onze slaapzak voordat we twee dagen dieselgeur hebben weggedouched. 

Uw reporter ter plaatse, Jan

Troubles and solutions

After our departure from Puerto Madryn things are not really going like planned. After the delay due to the roof rack welds giving up, we encountered a blown return fuel line. The flexible hose has given up after all the years of trustable service. It could have been a better spot, being 20 kilometers from our planned camping area. An emergency repair on the road with a garden hose and some home based engineering helped us back on the (gravel) road.  The repair only lasted for another 10 kilometers. Back to zero and the head again under the hood.

We haven’t seen a car in the last 200 kilometers and the last four hours we have been alone on the road. We just came to a conclusion that Barbara would walk the remaining 10 kilometers and I would try to get another solution when a pick-up was approaching from the opposite direction. These gentlemen immediately turned around to pull us to ‘town’. We did not mind too much that a stone kicked by the tires from the pick-up hit our window… We made it to the parking lot of these road workers. Both gentlemen and their boss helped me repairing the leaking hose. They sourced another garden hose for me….meanwhile Barbara walked to the camping ground with the kids. It was closed!! The road workers proposed we spend the night between their machinery. Lucas was in favor, we had no choice. At least we had a nice sea view and a protection against the always available wind in Patagonia.

After a good night we filled up the car in the only available fuel station in the small town Camarones with only 2000 habitants. (nearest civilization is +200 kilometers) and we took the opportunity to buy the remaining stock of 7 mm hoses. Not being sure about the quality and rated pressure of the newly acquired hoses we bought our self a assortment of good looking black 7 mm hoses.

After 20 kilometer of gravel toward Cabo Dos Bahias the new hoses turned out to be a good investment.  We had no time to waste, thus the heat of the engine did not stop us in changing out the garden hose for the other ‘better quality’ hose. The penguins are awaiting us!!

p1020123

A few kilometers later we meet our French friends from our Punta Ninfas adventure. They let us know that during the night of wild camping at Punta Ninfas they thought the camper would fly of the cliffs. Extra ordinary wind speeds moving the camper left to right made it a very unpleasant experience. We felt much better about our decision taken back there to leave, even though we had to break down the tent again.

After a successful visit of the penguin colony (see blog post of Lucas) we went back to Camarones and started on our journey to Comodoro Rivadavia. A few reparations later on the low quality hoses and the last piece of hoses used we arrived in this city. A friendly man guided us to a shop who could help us. The hoses available where not man enough for the job, except the one with a working pressure of 10 kg/cm2..What was this again in bar? The engine works on 4 bar… More than good enough!!

p1020153

fuel hose shop and the owner

After agreeing with Barbara we needed 1 meter of hose, the man from the shop told us he would give us 2 meter. We anticipated he wanted us to be on the save side, and he would give us one meter for free above the one meter we are to buy. But no, he gave us the full 2 meter for free….and even the jubilee clamps he offered us. He came outside to see us changing out the hose, talking to us about our trip. Amazing people we meet here!

After burning my hands for the last time on the engine, the spanner set got back in the trunk and we drove to our camping side. We have a Argentina style dinner, 21.30, because of all this repairs.

Barbara and me do not go asleep before a shower flushing off the diesel from the last 2 days.

Advertenties

2 reacties op ‘Kuren/ troubles

  1. Stefaan Mapie en Erald schreef:

    Hallo Allemaal, Erald as vu de suite le buldozer est un John Deere, Bravo Lucas , j’espère que tu as pas rouler sur la tente
    Bises et beau voyage à vous 5

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s